lördag 24 maj 2008

Fängslande nyheter

I skuggan av Hosjö Open spelas det en del andra något mindre betydande turneringar i den ädla sporten beachvolleyboll. Visserligen med långt mer rumsrena regler och mer atletiska utövare, men dock värda att kalla turneringar lika fullt. Med godkännande från en av TT-sportens allra främsta medarbetare tar jag mig nu friheten att publicera en text om den svenska förbundskaptenen i beachvolleyboll och hans öden och äventyr här om dagen. (Om jag bryter mot upphovsrätten nu vore jag tacksam om ingen satte dit mig).

Skulle se tävling - fängslades

Ulric Svensson, förbundskapten för beachvolleybollandslaget, fick en fängslande upplevelse när han skulle följa World tour-tävlingen i Kroatien.

-Ja, jag blev inlåst i en cell med tre flyktingar på flygplatsen. Efter fyra timmar kom jag ut med ett nytt pass, säger han till TT.

Ulric Svensson reser så mycket att han skaffat två pass. Det ena för att använda när han söker visumhandlingar, det andra för att ha med sig när han reser. Det han hade missat när han kom till Zagrebs flygplats var att tiden löpt ut på passet han hade med sig.

-Ja, jag trodde att det var tio år som gällde. Men det var det tydligen inte, säger Svensson, som på onsdagen skulle följa Björn Berg/Hannes Brinkborg i jakten på viktiga OS-poäng.

"You are going back"

I stället blev det fyra timmar av osäkerhet i en cell på flygplatsen Pleso.

-Polisen sade "you are going back", och jag förstod ingenting. Efter att ha gått genom en säkerhetskontroll tog de mig till en cell med tre flyktingar. Det var lite otäckt eftersom jag inte visste vad som var fel, säger Svensson.

-Som tur var hade jag med mig mobilen in i cellen och kunde få tag på Sveriges ambassad i Zagreb, jag förklarade vem jag var och vad jag gjorde där. Efter ett tag kom de till cellen och gjorde ett provisoriskt pass åt mig där. Det var strålande skött och då var det mycket roligare igen.

Pikningar

Som ägare av tre pass tog sig Ulric Svensson till tävlingsplatsen och fick se Berg/Brinkborg inleda med förlust i huvudturneringen, 1-2 mot norska Kjemperud/Skarlund.

-Men sedan visade killarna sin klass när de vann över Lettlands Samoilovs/Plavins med 2-0 i set. De konkurrerar om OS-platser så den segern var extra viktig, säger förbundskaptenen, som under torsdagen möttes av en hel del pikningar.

-Ja, sådant här sprider sig ganska snabbt och de andra lagen skojar om att jag är tungt kriminell. Det får man väl ta, nu kan jag ju skratta åt det.

TT

Inga kommentarer: