lördag 17 maj 2008

10 små Hosjöpojkar - del 8: Mats Haglund - Proffset

Professionalism: Det är en term som mest används inom sporten för den som utövar sport mot betalning. Dessa kallas proffs. I Hosjö Open kan dock inte Mats räkna med någon lön, han får snarare betala ett högt pris för att nå fram till pokalen.

Han har spelat i allsvenskan med Häcken och UEFA-cupen med Åtvidaberg. Men i Hosjö Open har elitidrottsmannen Mats Haglund ännu inte skördat några större framgångar.
– Förra året fick jag dra ett tungt lass då både tekniken och taktiken inte var finslipad som de båda herrarna utlovat innan.

Han lämnade Malmköping som yngling för att pröva sina fotbollsvingar i Örebro. Sedan dess har Mats Haglund spelat på elitfotbollens scen, men han har aldrig glömt sitt ursprung. När Hosjö Open lockade förra året tvekade inte Linköpingsbon en sekund på att vända kosan mot den sörmländska myllan. Men han fick mörka sitt deltagande för Åtvidaberg.
– Jag sa att jag dömde hela dagen och att jag inte ens var sugen på att spela.
Men spela gjorde han, tillsammans med Andreas Ek och Mikael Bylund. Men äventyret tog slut redan i kvartsfinalen mot The Hasselhoff Allstars.
– Det var Morgan Jävergren som dömde bort oss om jag inte minns helt fel.
Jaså, var det inte lagets kvalité det brast på?
– Den kunde varit bättre. Bylund gnällde på sin fot och Ek hade inte sprungit i Plevnaskogen som han lovat, utan flåsade bara och längtade till festen på kvällen.
Själv då?
– Jag fick dra ett tungt lass då både tekniken och taktiken inte var finslipad som de båda herrarna utlovat innan.
Mats är revanschsugen, det råder det ingen tvekan om, men i årets turnering kan han inte upprätta sin heder. Åtvidaberg har match samma dag, men rykten om att nummer 8 i brukslaget kommer vara skadad just den matchen har redan börjat florera.
– Dessa illvilliga rykten vill jag inte kommentera men om Ek och Bylund ligger bakom dom så kan det dock finnas en viss sanningshalt.
Har påtryckningarna från dessa herrar varit hårda?
– Ja, de har försökt och muta mig med gratis öl, sms- och och mailbombat mig. Hotbreven med tjeders logga på tar jag dock inte på allvar.
Samtidigt som årets Hosjö Open är inne i sitt mest kritiska läge springer alltså Mats Haglund in på Kopparvallen i Åtvidaberg för att tillsammans med sina blå-vita lagkamrater ta sig an Väsby i superettan. Hur ska Andreas Ek och Mikael Bylund fylla den luckan om de vill vara med och tampas i årets turnering?
– Det går nog inte att fylla den luckan, säger Hosjö Opens hittills enda elitidrottsman lika självsäkert som vemodigt.

Namn: Per Mats Haglund
Ålder: 32
Civilstatus: Flickvän
Yrke: Fotbollspelare/Sjukgymnast
Hemort: Linköping/Malmköping
Meriter i Hosjö Open: 2007 - ut i kvartsfinal.

Bästa HO-minne: ”Ekens matchgenomgångar.”
Bästa HO-spelaren genom tiderna: ”Kjell-Ove Hagen på tidigt 60-tal.”
Vilken kändis skulle du vilje se i HO: ”Peppe Eng.”


Tre röster om Mats:

"En kompis jag växt upp med sen barnsben som med sin talang gått långt inom fotbollen, dock hade man önskat lite mer talang inom beachvolleyn bara" - Andreas Ek, lagkamrat i Invalidos 2007.

" Pajas, festprisse och vinnarskalle" - Henrik Gustavsson, lagkamrat i Åtvidaberg.

"Törstig, allsångsledare och bitter" - Fredrik Elgström, fd. lagkamrat i Åtvidaberg.

Inga kommentarer: