torsdag 8 maj 2008

10 små Hosjöpojkar - del 5: Per Norén - Gubben

Gubbe: Det finns några olika stereotyper för äldre män. En är den sure och otrevlige gubben som ständigt gnatar och bråkar och som byns alla barn är rädda för, och den skröplige gubben som mödosamt hankar sig fram med en käpp och knappt kan tala eftersom han har sprucken röst och är tandlös. Stålfarfar är en gubb-stereotyp som vid första anblicken ser ut som den skröplige gubben men som sedan visar sig vara väldigt vital. Vi låter var och en placera Pelle Norén i valfritt gubb-fack.

Det var nog många campinggäster som satte flintasteken i vrångstrupen när de fick se en spenslig medelålders herre stega in på planen under förra årets turnering. Men bland betydligt yngre och mer välsvarade motståndare visade Per ”Pelle” Norén inga tecken på ålderskrämpor.
– Jag är 25 år både fysiskt och psykiskt, säger veteranen med eftertryck.


Det var förra årets snackis både innan, under och efter turneringen. Den evigt unge tvåbarnsfadern Per Norén ställde upp i Hosjö Open. Det ömsom utskrattade ömsom hyllade laget tog publiken med storm och avancerade mot alla odds till kvartsfinal. Väl där föll de mot slutsegrarna Grabbarna, men de vann publiken gunst.
– Jag är absolut inte nöjd med det, jag är förbannad. Jag hade räknat med att ta hem hela skiten, säger Per som efter turneringen drabbats av en smärre hybris.
Efter fjolårs succén med Benny Edlund och Magnus Jonsson har Pelle siktet inställt på att, som han själv uttrycker det, ta hem ”hela skiten”. Men inte med sina gamla lagkamrater, i år vill han kampera ihop med sina söner Jonas och Fredrik.
– Vi får se hur Benny och Mange tar det, jag tror inte de är informerade ännu. Allt kan dock hända och med en muta såsom ”ginpruttare” på stranden kan det svänga.
Vi på bloggen ska dock snabbt lägga locket på här för enligt rykten är sprickan total i familjelaget. Med de orden lämnar vi den historien. En sak som vi dock ska prata mer om är Pelles roll som de äldres språkrör på volleybollplanen.
– Självklart försöker jag visa de äldre att man kan utöva en fysisk, tempofull, snabb och kraftfull sport oavsett ålder.
Även om veteranen Norén må ha fått storhetsvansinne är de flesta överens om att han med råge kom undan med hedern i behåll förra året. Något han naturligtvis håller med om.
– Ja, rent taktiskt var jag lysande och naturligtvis beror det på den erfarenhet man skapat sig över tid.
Om det nu blir ett lag med dina söner, vad är då det viktigaste du kan lära dem?
– Jag hoppas det är ärlighet.
Motsägelsen är total precis som hybrisen. Pelle Norén har talat gott folk.

Namn: Per ”Pelle” Åke Norén
Ålder: 50+
Yrke: Projektledare, Flens kommun
Civilstånd: Gift
Hemort: Malmköping
Meriter i Hosjö Open: 2007 – ut i kvartsfinalen.

Bästa HO-minne: ” När Benny satte ölen i halsen.”
Bästa HO-spelaren genom tiderna: ” Jag har bara förra året att gå på och då var det naturligtvis jag.”
Vilken kändis skulle du helst vilja se i Hosjö Open: ”Känd och känd, men lokalt tycker jag allas vår Roger Lundin”

Tre röster om Pelle:

"Han säljer sig för billigt om han lämnar vårt lag och han kommer ångra sig!" - Benny Edlund, tidigare lagkamrat i Pelles Pojkar.

"Jag tror många är beredda att betala för att se hans oberäkneliga spel." - Jonas Åkerlund, son.

"Han lever mer på sin stil än kvalité." - Tobias Karlsson, Lepra BC.

Inga kommentarer: