tisdag 15 april 2008

10 små Hosjöpojkar - del 1: Tobias Karlsson - Legosoldaten

Legosoldat: En person som deltar i krig i främmande land mot betalning. Eller som i Tobias fall, en person som byter lag som han byter underkläder i jakten på Hosjö Open-titeln.

"Jag bryr mig bara om titeln och skiter i allt annat"

Det blåste snåla vindar kring Tobias Karlsson inför förra årets turnering. Den 22-årige lärarstudenten chockade många när han mitt under de brinnande förberedelserna bytte lag.
– Det är inget jag vill prata om just nu. Dessa två herrar är formidabla spelare men tyvärr så stämde inte riktigt allt i laget. När jag dessutom fick bra betalt av Lepra BC inför förra säsongen var bytet givet.


Det har gått ett år, men för många är det inte glömt. Tobias Karlsson lämnade Kristoffer Pettersson och Andreas Eriksson med bara veckor kvar till 2007-års Hosjö Open. Laget som kom trea året innan stod nu utan en tredje länk. Trots en del hårda ord är det inget Tobias ångrar idag.
– Som man brukar säga, det är inte mig det är fel på utan dom andra. Jag vill ha en chans och vinna och för detta måste jag hamna i rätt miljö.
Bytet blev dock inte det lyft Tobias hade räknat med, istället gick hans forna lagkamrater och deras nya vapendragare till final.
– Jag är inte bitter. Jag unnar hjulben och målsumparen den framgången.
Vilket lag Tobias ställer upp med i år är oklart. Han säger sig ha fått ett lockande anbud från två spelare i Växjö där han studerar. När det kommer till hans forna lag, Lepra BC, är inga dörrar stängda men stämningen är spänd.
– Jag har även varit i kontakt med mina gamla lagkamrater och vi får se vart jag hamnar. Men det vore dock en välsignelse att inte behöva spela i samma lag som (Axel) Hellström nästa år. Utan honom hade vi vunnit hela skiten.
Bryr du dig inte om laget utan bara titeln för egen del?
– Jag bryr mig bara om titeln och skiter i allt annat, helt rätt.
Hur har du själv lagt upp träningen i år?
– Jag har dragit igång min sovande handbollskarriär så tre handbollspass i veckan hela vintern hoppas jag har gjort underverk för servarmen. Mitt mål är att inte göra något beachvolleypass innan turneringen, utan bevisa min talang genom att vinna ändå.
Vad tror du om årets turnering?
– Jag tror det kommer bli lysande. Jag hoppas få se Manuel Walter och Peter Mähl spela det vore en höjdpunkt. Men framförallt hoppas jag på en kul dag med massa gamla vänner, mat, dricka och även lite volleyboll.

Namn: Tobias Nils Olof Stucki Karlsson
Ålder: 22 år
Yrke: Studerande
Civilstånd: Flickvän
Hemort: Växjö
Meriter i Hosjö Open: 2006 - 3:a, 2007 - 4:a

Bästa HO-minne: ”Semifinalen förra året när vi hade en lite klack i ryggen mot stockholmarna. Och blocken jag lyckades med som gav mycket jubel.”
Bästa HO-spelaren genom tiderna: ”Man vill svara Per Norén egentligen mer beroende på stil än kvalité men jag måste nog nämn talangen (Andreas Eriksson) och han den långa i Grabbarna (Joakim Andersson).
Vilken kändis skulle du helst vilja se i Hosjö Open: Johan Ljungman eller möjligtvis polischefen i serien "Tillbaka till Aidensfield".

Tre röster om Tobias:

”Han tog saken i egna händer och slutade innan vi hann sparka honom.” - Kristoffer Pettersson, f.d. lagkamrat i De Trötta.

”Han är en snabb men lat måltjuv med vinnarskalle.” - Simon Andersson, nära vän och f.d. lagkamrat i fotboll.

”I sina bästa stunder är han en riktig kvalitetsspelare, men ibland fungerar inget alls. Han är dock alltid bra på psykningar, det är hans största styrka.” - Christoffer Johansson, lagkamrat i Lepra BC.

Inga kommentarer: