söndag 8 juni 2008

10 små Hosjöpojkar - del 9: Henrik Enerbranth - Fixaren

A fixer is someone who solves difficult situations. Henrik is the one and only fixer in the Hosjö Open-team.

Han är mannen som gör grovjobbet bakom Hosjö Opens kulisser, mannen som får Martin Timell att framstå som en tafatt träslöjdslärare och en av Hosjö Opens ömma fäder.
– Mardrömmen är att bollen trillar av bucklan när den höjs i luften, säger Henrik Enerbranth, Hosjö Opens handy man.

När de fyra vise männen satt på gräset vid Hosjöbadet för fyra år sedan och närde en dröm om en folkfest utnämndes Henrik Enerbranth per automatik till den stora fixaren. En titel som snickaren tagit på fullaste allvar.
– Jag gör vad fan jag vill. Vill jag ha en till plan, så gräver jag en. Skämt och sido, jag har faktiskt ingen aning om hur stort det här kan bli i framtiden, men blir det större och mer populärt, så finns det säkert stora möjligheter att det blir fler planer samt läktare.
Henrik är den som rycker ut om något måste lagas och han är mannen bakom resultattavlorna samt sin stora ögonsten.
– Självklart är bucklan det jag är mest stolt över så här långt.
Bucklan som förbättrats från år till år är en symbol för Hosjö Opens utveckling. Henrik har varit med sedan turneringens födelse och han har aldrig tvekat på att den skulle bli en succé.
– Hela konceptet med allt vad det innebär, kan inte göra något annat än att locka deltagare och publik. Så jag har trott på det från dag ett.
Vad är det vinnande konceptet?
– Ett koncept med DJ, grillning samt alla lokala kändisar som väljer att ställa upp. Det är en årlig återkommande folkfest i vårt lilla samhälle, som jag tror folket gläds över.
En folkfest som du byggt upp med dina snickarhänder?
– Absolut inte, kanske materiellt, men inte allt i helhet, det har vi klarat av tillsammans - arrangörsgruppen, deltagarna och publiken.
Men ärligt talat, alla andra i arrangörsgruppen har ju tummen mitt i handen. Hur känns det?
– Det känns bara bra, det får mig att känna mig jävligt överlägsen.
Ok, men vad skulle hända om du stukade ena handen då?
– Det är lugnt, jag har en till hand.
Känns tryggt. Vad blir det för nya projekt i år?
– Vet ej ännu, vi får se efter vårt årliga planeringsmöte.
Vad är drömmen då?
– Att ensam bygga en stor arena för hundratusen personer.
Och mardrömmen?
– Att bollen trillar av bucklan när den höjs i luften.
Någonting säger mig att den risken är väldigt liten så länge Hosjö Opens egna Ernst Kirchsteiger håller i verktygslådan.

Namn: Carl Henrik "Hank the tank" Enerbranth
Ålder: 25
Civilstatus: Sambo
Yrke: Snickare
Hemort: Malmköping
Meriter i Hosjö Open: 2006 - ut i gruppspelet.

Bästa HO-minne: ”När bröderna Larsson kom nedrullande för backen i traktor med full bonnläppers-mundering.”
Bästa HO-spelaren genom tiderna: ”Det måste vara jag själv, den enda matchen jag var med, innan vi åkte ut.”
Vilken kändis skulle du vilje se i HO: ”Maud Olofsson i leopardstring.”


Tre röster om Henrik:

"Hans mästerverk, bucklan, är mycket vacker. Han är en sann konstnär" - Fredrik Hagström, fixare och Hosjö Open-deltagare.

"Henrik ger fixaryrket en högre status. Han snickrar inte, han skapar, och hans verktyg är hammare, kärlek och respekt." - David Berggren, medarrangör med tummen mitt i handen.

"Från första gången jag såg honom arbeta blev jag helt varm inombords. Han har en självklar plats på fixarscenen. " - Ernst Kirchsteiger, fixarguru och TV4-profil.

Inga kommentarer: